Digital jul i detailforretningen

Alting forandrer sig op til jul, og det er ikke kun i de fysiske butikker juletravlheden mærkes. Forbrugernes desperation for at få købt julegaver kan nærmest mærkes igennem Google Analytics og gør sit tydelige udslag i form af tårnhøje konverteringsrater, som man resten af året ellers kun tør drømme om.

I langt de fleste detailkæder udgør webshoppens andel af den samlede forretning endnu fortsat kun en mindre del af hele kædes omsætning. Men indirekte bidrager en webshop til meget mere. Visse undersøgelser viser, at op imod 66% af kunderne inden for visse segmenter bruger en detailkædes hjemmeside enten til at lukke handlen med eller for at søge inspiration. Ifølge andre undersøgelser, kan man udlede en tommelfingerregel om at omkring 50% af dem der besøger en detailkædes hjemmeside også kommer ned i en fysisk butik inden for den nærmeste fremtid.

Alle kæder er selvfølgelig forskellige, men der er ingen tvivl om at de digitale aktiviteter strækker sig ud over digitale medier og ud i de fysiske butikker, fordi det er den adfærd kunderne har. Hvordan har du tænkt dig at stimulere den effekt i det nye år?