Kære kandidater (sandheden om ansøgninger)

Jeg har i løbet af den seneste uge haft fornøjelsen af at læse langt over 200 ansøgninger til et job vi har slået op. Det er jo fantastisk, at så mange er interesseret i en stilling vi har slået op, men jeg bliver desværre ret ærgerlig over mange at de ansøgninger vi har modtaget. Der er selvfølgelig gode imellem. Og jeg er ikke i tvivl om, at kandidaterne et langt stykke hen af vejen er kvalificerede på mange områder, men jeg bliver bare igen – ligesom så mange gange før – mindet om nogle af de fejl kandidater i min optik ofte gør, når de søger et job.

Måske har de alle sammen læst den samme bog om hvordan man skriver ansøgninger, måske er det bare tidens trend eller måske bare tilfældigheder, men der er enkelte karakteristika, som gør sig gældende i langt de fleste ansøgninger jeg har læst, som ansøgerne med fordel kunne gøre anderledes.

MIG MIG MIG

Ja, det er rigtigt at ansøgningen skal sælge dig, kære kandidat, men det betyder ikke, at jeg synes det mest interessant ved dig, er _din_ motivation for at søge jobbet. Nej, en ansøgning virker for mig meget bedre, hvis du fortæller hvilken forskel du kan gøre for virksomheden og hvilken værdi du tilfører.

Less is more

Som i så mange andre ting i livet, så gælder det også for jobansøgninger, at less is more. Jeg har ikke alverdens tid at bruge på at læse ansøgninger. Hvis du vil brænde igennem, de mange hundrede ansøgninger jeg skal læse igennem, så kom hurtigt til pointen. Fortæl hvilken forskel du kan gøre, hvilke relevante resultater og erfaringer har du med i baggagen, og fortæl hvad der før dig anderledes.

Skriv hellere 5 bullets og 10 korte sætninger end lange flotte ekstravagante formuleringer, som bare gør, at jeg bare mister tråden mens jeg læser. I første omgang skal du ikke regne med at jeg læser din ansøgning. Den og dit CV bliver hurtigt skimtet igennem og bliver grovsorteret i ‘ja’, ‘måske’ og ‘nej’ bunker.

Du når ikke igennem den første grovsortering, hvis det ikke er meget klart, hvad du kan byde ind med i forhold til stillingen.

Konstruktiv men ikke kreativ og funktion over form

Medmindre du søger et job som super kreativ kunstner eller grafiker eller din absolutte spidskompetence er DTP arbejde, så lad være med at kaste dig ud i at lave en kreativ jobansøgning, hvor teksten slanger sig rund på siden, ikoner, emojies og andre grafiske elementer er kastet mere eller mindre tilfældigt ind. Ligesom det også er fuldstændig unødvendigt at sætte en ramme rund om ansøgningen – jeg ved godt hvor kanten på papiret er, og der er ingen risiko for at bogstaverne pludselig falder af. Det højner ikke læsbarheden. Det er ikke lettere for mig, at vurdere om dine kvalifikationer er i orden pga. et eller andet middelmådigt layout. I bedste fald gør det ingen forskel, men ofte vil det blot trække ned, fordi det gør det svære at læse din ansøgning.

Dette er helt uforbeholdent mine egne tanker på området og ikke ment for at hænge nogen ud. Hvis du føler dig stødt, og tror at det netop er dig, jeg hentyder til, så tro om igen. Der er mange andre der gør det lige så skidt som dig 😉

Hvad mener du… Er jeg for streng?