Når hverdagen melder sig, og alle har travlt med at få hele maskinen til at køre, så kan man hurtigt springe til de lette valg med tilbøjelighed til at gøre som man plejer. Men det er netop i de situationer, at webshoppen risikerer, at gå glip af store værdier.
Du ved det sikkert godt; husk at A/B teste og husk at teste løbende. Men jeg kan ikke understrege det nok, hvor vigtigt det er. Selv små forskelle kan have stor værdi for din butik.
Forleden uge køre vi på Lomax.dk en ganske simpel A/B test af to næsten identiske bannere, hvor blot et enkelt budskab var ændret.
De to bannere ses her. Version A med teksten “Fra kun kr 69,-” og version B med teksten “til hele firmaet” og ellers er de helt identiske og fører ind til den samme side med påskeæg.
Hvilken version tror du fik flest klik og gav den størst omsætning? (svaret står længere nede)
De to bannere er næsten identiske og umiddelbart vil man tro, at der næppe er den store forskel, så kan det overhovedet betale sig at bruge ressourcer på lave varianterne?
Efter at have kørt en simpel A/B test henover et par dage, stod det klart at én variant klarede sig markant bedre end den anden. Faktisk næste dobbelt så godt både målt på antal klik antal konverteringer.
Værdien af en så forholdvis ubetydelig ændring, er dog slet ikke ubetydelig, og henover en hel kampagneperiode, kan det sagtens give flere hundredetusinde kroner i forskel på omsætningen.
Har du råd til ikke at A/B teste?