Barrierer for online køb

Ser man på Dansk Erhvervs e-handelsanalyse fra 2021 er kundernes ønske om at se og mærke varerne den ubetinget største barriere for at handle tøj og sko online. Næststørste barriere er ønsket om rådgivning fra fagpersonale. Med den nuværende teknologiske udvikling er liveshopping en af de metoder der kommer tættest på at nedbryde disse barriere og det er derfor er det ikke overraskende at Boozt investerer et 2 cifret millionbeløb på at udvikle liveshopping og nedbryde de barriere som særligt deres branche oplever.

Stil dig selv disse to simple spørgsmål:

  1. Ved du hvad dine kunder oplever som de største barrierer?
  2. Hvad er din plan for at bryde disse barrierer?

Inden for brancher som dagligvarer, mad, drikke, bolig, have, bil, båd og cykler, samt som nævnt før tøj og sko er det overvejendende dét at kunne se og mærke varen fysisk, der opleves som den allerstørste barriere, mens det inden for elektronik, hvidevarer og personlig pleje og kosmetik er det ønsket om (personlig) rådgivning og manglende fagpersonale der gør kunder tilbageholdende med at handle online.

Man kan selvfølgelig gøre som og investere et stort beløb i en ny løsning, men du kan også starte med at se på om du kan forbedre det du allerede har i dag.

Start med det du har

  • Er dine produktbilleder fyldestgørende? Kan man f.eks. se teksturen på materialet og er det tydeligt hvilken farve produktet har? Kan man se detaljerne?
  • Hvordan beskriver du produktet? Er der udelukkende fokus på funktion eller beskriver du også hvordan produktet føles at have mellem hænderne? Og hvad med størrelsen og pasform? Hjælper du kunden med at finde den rette størrelse – er det måske en meget lille “large” eller en stor “medium” der sidder løst?
  • Hjælper du kunden til at vælge det rette produkt? Ikke blot med automatiske anbefalinger, men HJÆLPER du dem med at træffe et valg på et oplyst grundlag, så de ved præcis hvad forskellen mellem tilsyneladende meget ens produkter er. Kan kunderne se at du er ekspert i dine produkter?

Der er nok at gå i gang med for at nedbryde de barriere kunder oplever ved at handle online, men meget kan afhjælpes ved at hjælpe kunderne til at træffe det rette valg.